Goede gastvrijheid is niet moeilijk, zou je denken. Maar de ervaren restaurantbezoeker weet dat de praktijk weerbarstiger is. In talloze interviews voor krant, tijdschrift, radio televisie en online, word ik steeds weer op het verkeerde been gezet. Een marketingtype met een vocabulaire van honderd woorden roept voor je ernaar gevraagd hebt dat de sfeer in zijn of haar restaurant ’een en al hospitality uitstraalt.’ Of een CEO van een keten somt met afgestompte routine een nietszeggend lijstje kenmerken op om te bewijzen hoe gastvrij zijn restaurants wel niet zijn. Het komt niet binnen en het raakt je niet. Het is de categorie ‘ambachtelijke appeltaart’, ‘boutiquehotel’ en ‘literaire thriller.’ Wezenloos, omdat bijna alle hotels, thrillers en appeltaarten door dezelfde woorden vooraf worden gegaan.

Authentieke gastvrijheid brengt je in een goed humeur, laat je dansen over straat en zorgt dat je er niet over uitgepraat raakt. Het kan je dag maken en je vakantie kleuren. Als gezond zijn het belangrijkst is in het leven, is gastvrijheid de belangrijkste bijzaak.

Paul van Liempt

Presentator en journalist